Perussuomalaiset

Johanna Sirén-Kaplas

Skogby – mikä ihmeen tuomio?

6 kommenttia

Leksvall 1992, lento-onnettomuus

Syndalen 2015, ampumaonnettomuus

Skogby 2017, tasoristeysturma

– – –

Vuonna 2000 eräänä pimeänä marraskuun iltana entinen lennonopettajani oli oppilaansa kanssa matkalennolla. Lento oli ns. yö-VFR-koulutukseen kuuluva matkalento yöllä näkösääolosuhteissa Helsinki–Malmin lentokentältä Tampere–Pirkkalaan ja takaisin. Lennonopettajalla oli voimassaoleva ansiolentäjän lupakirja sekä lennonopettaja- ja yölentokelpuutus. Hänellä oli noin 1250 tunnin lentokokemus. Hänellä ei ollut mittarilentokelpuutusta. Oppilaalla oli yksityislentäjän lupakirja ja noin 80 tunnin lentokokemus. Hausjärven kohdalla tuli liian pimeää. ”Suoritetun jäljittelylennon perusteella oletetaan, että ylitettyään melko matalalla viimeisen valaistun talon ennen lentoreitin asumatonta osuutta ohjaajat ovat joutuneet täysin pimeään ja menettäneet kontaktin alla olevaan maastoon, jolloin myös horisontti on kadonnut. He ovat todenneet lennon jatkamisen mahdottomaksi ja kääntyneet takaisin. Kaarto on yritetty suorittaa näkölentona, jolloin se kiintopisteiden puutteessa on päätynyt kierukkaan ja johtanut koneen hallinnan menetykseen.” (Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus)

Oli pimeää. Oli marraskuu.

Vuonna 1992 MiG-21:n ohjaaja menetti asentotajun huonoissa sääolosuhteissa Leksvallissa, Tammisaaressa. Lähijunan ikkunasta matkalla Hangosta Karjaalle näkyi monta vuotta kohta, jossa maahan syöksynyt kone oli parturoinut metsää useamman kilometrin. Onnettomuuden todennäköisenä syynä tutkintapöytäkirjan mukaan oli asentotajun menettämisestä johtunut hallitsematon syöksy matalasuunnistustehtävällä näkyvyyden heikennyttyä.

Oli heikentynyt näkyvyys. Oli marraskuu.

Vuonna 2015 Syndalenissa Hangossa oli sotilaiden kivääreissä valonvahvistin pimeänäkemistä varten ja kypärissä valotikku, joka hohti pimeässä. Maalitaulut oli maalattu pimeässä hohtavalla maalilla. Ne muistuttivat valonvahvistimen läpi katsottuna valotikkuja. Valonvahvistimen ja valotikkujen käytöstä joukolle ei ollut ehtinyt kehittyä rutiinia. Onnettomuus-hetkellä oli erittäin pimeää, mikä heikensi valonvahvistimen suorituskykyä. Tutkintaselosteessa todettiin, että ammunta oli ollut joukolle liian vaativa heidän aiempaan koulutukseensa nähden. Suoraan ammuntaan valmentavaa koulutusta oli ollut vain vähän.

Oli pimeää. Oli joulukuu.

Vuonna 2017 Skogbyn tasoristeys välillä Hanko–Tammisaari, kilometri Skogbyn seisakkeelta on varhainen aamu. Tuulee, on pimeää ja lumipyry heikentää näkyvyyttä. Toisin kuin lennonopettajallani, joka oppilaansa kanssa yritti kääntyä, ja toisin kuin MiG-lentäjällä, joka ilma-aluksen päällikkönä olisi voinut keskeyttää matalalentotehtävän sään huononemisen perusteella, kääntyä ja palata kentälle (kuten häntä kokeneempi lentäjätoveri teki, Leksvallissa asuneen entisen työkaverini kertomuksen mukaan), varusmiehellä ei ollut oikeutta kääntyä tai keskeyttää saamaansa tehtävää. Hänen velvollisuutensa oli totella saamaansa käskyä.

Oli pimeää ja heikentynyt näkyvyys. Oli lokakuu.

Skogbyssä, jo noin 60–70 vuotta sitten tapahtui tasoristeyksen kohdalla ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus. Silloin oli keskellä iltapäivää sankka lumipyry. Tasoristeyksen kohdalla juna ajoi aurausauton päälle.

Snappertunasta kotoisin ollut kuljettaja, nimeltään Aaltonen, kuoli heti.

Miksi tuolle vaaralliselle tasoristeykselle ei tehty jotakin jo silloin?

– – –

Kun syyttäjä ensin selkeästi tekee syyttämättäjättämispäätöksen, mutta sen jälkeen valtakunnansyyttäjä kuitenkin päättää nostaa kanteen, niin mistä ihmeestä on kysymys?

Edelleen, mistä ihmeestä on kysymys, kun nuorta, traumaattisesta onnettomuudesta hengissä selvinnyttä varusmiestä roikotetaan oikeusprosessissa KAKSI VUOTTA?

– – –

Jokin aika sitten Svenska Yle uutisoi radiossa siitä, että kaksi Syndalenissa vartiovuorossa nukahtanutta varusmiestä tuomittiin käräjäoikeudessa ehdolliseen vankeuteen. Taas herää kysymys miksi? Eikö rangaistukseksi olisi riittänyt esimerkiksi palvelusajan pidentäminen? Siitä ei synny rikosrekisteriä eikä koko loppuelämään vaikuttavaa merkintää tuomiosta.

– – –

Mitä ihmettä tässä maassa oikein on tekeillä?!

Koen Skogbyn tapaturmasta mahdollisesti annettavan tuomion sekä kaksi jo käräjäoikeuden antamaa tuomiota Syndalenissa nukahtaneille hyökkäykseksi puolustusvoimia kohtaan.

Ihan pakko on kysyä: kenen edun mukaista on, jos varusmiespalvelukseen astuminen alkaa epäilyttää Suomen nuoria miehiä siksi, että tuliaisina intistä voi kuntsarin sijasta olla tuomio rikoksesta?

Tähänkö suuntaan, täysin tarkoituksellisesti, kehitystä halutaan nyt johtaa näillä kummallisilla oikeustoimilla?

Ihan pakko on kysyä: kenen agenda?

Kuka haluaa suhtautua välinpitämättömästi siihen, että Suomen vasemmalla puolella on sortuva valtio Ruotsi ja oikealla puolella – edelleen – Venäjä? Kuka sellaisessa asetelmassa haluaa nävertää suomalaisten miesten maanpuolustustahtoa?

Kannattaa muistaa, että vaikka kutsuntoihin osallistuminen on Suomessa pakollista, nämä pojat tulevat varusmiespalvelukseen kuitenkin vapaaehtoisesti. Jokainen heistä olisi voinut halutessaan valita siviilipalveluksen.

Varusmiespalvelus ei ole mikään leikkikoulu. Välillä on kylmä, välillä vaatteet ovat märät, välillä on nälkä, metsässä on pimeää, täyspakkaus painaa ja ”kinkku” turhauttaa. Silti suurin osa suomalaisista miehistä – ja myös muutamat reippaat naiset – on suorittanut asepalveluksensa kunnialla, TAHTONUT suorittaa sen.

Valapäivinä varuskunnissa seisoo suomenlippua, isänmaataan ja omaa kansallista perintöään kunnioittavia miehiä ja naisia, joista meidän kaikkien on syytä olla ylpeitä.

Muistaakseni vuosia sitten Anni Sinnemäki (vihr) esitti (typeränä) mielipiteenään, että hänen puolestaan koko puolustusvoimat voisi lakkauttaa.

Ja Anniko meitä sitten suojelee kaikelta?

Demla – teidät on nähty!

edit: 26.9.2019

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


6 kommenttia
Kuski tuntuu olevan aina se ainoa syyllinen
#1

Autonkuljettaja katsotaan aina syylliseksi, vaikka maalaisjärjen mukaan ei
syyllinen o!isikaan.
Autonkuljettaja-ammatti myös on ainoa?, jossa toisen palveluksessa työtä tekevää sakotetaan ja rangaistaan jopa ajoluvan peruuttamisella. Maksajana / ammatin harjoittamisen keskeytyksen kärsijänä on tuo raukka.
Jos ajat hiukan liian vauhdikkaasti, tai teet inhimillisen virheen liikenteessä, on kuski syyllinen. Vauhdikkaaseen ajoon on 99%sesti syynä työnantajan määräämä liian tiukka aikataulu, jota kuskipoloinen koettaa noudattaa ja ”haaviin” joutuessaan kärsii siitä ainakin taloudellisesti. Jopa työsuhde voi vaarantua.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#4

Niin. Saamani käsityksen mukaan esimerkiksi Konginkankaan onnettomuuden jälkeen v.2004 monet rekkakuskit joutuivat kokemaan vihamielisyyttä bensa-asemilla.

Työskentelin tuohon aikaan satamassa, ja tuttuja olivat sekä paperirullat terminaaleissa että rekkakuskit, jotka olivat huolinnan ovella valmiina rahtikirjojen kanssa joka aamu kello 7.00. He olivat alkaneet matkansa paperitehtaalta ties milloin, ajaneet kohti satamaa ties millaisessa säässä, ties miten pitkiä matkoja, mutta he olivat aikataulussa.

Jos lähetys olisi ollut myöhässä, siihen olisi tullut merkintä ”closing time” ja myöhästymisestä olisi ollut omat seurauksensa.

Kuljetusalalla paineet ovat monet kuten sanoit. Myös vastuut voivat jakautua monella eri tavalla, kuten myös sanoit.

Konginkankaan onnettomuuden yhteydessä julkiseen keskusteluun nousi mm. teiden kunto. Onnettomuus tapahtui maaliskuussa, kello kaksi yöllä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Konginkankaan_linja-autoturma

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Tämä on kyllä ikävä, mutta monisäikeinen tapaus. Ei ole mitenkään selvää, etteikö kuljettajaa voisi asettaa syytteeseen.

Tavallinen kuljettaja tai varusmieskuljettaja – kuljettajalla on aina tietty vastuu. Tällaisessa tasoristeyksessä pitäisi olla pakollisen pysähtymisen merkki. Eikö tässä ollut.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Voi niitä Sinnemäkisiä ?! Eikös niitä sinnemäkisiä , alkanut olla enemmänkin kun ne alkoivat ajaa puolustusvoimia Alas!! Ketäs kaikkia sen takana olikaan?? Olikos orvot /sinnemäkelääset /kataiset jne , ja niin eespäin ?!?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#5

Tottakai kuljettajalla on vastuuta. Mutta tässä tapauksessa vastuu tapahtumista ei jakaudu tasaisesti eikä oikeudenmukaisesti, jos varusmies saa tuomion. Myös kunta, VR, Trafi ja varuskunnan komentoketjussa vaikuttaneet tahot ovat vastuussa tapahtumien kulusta.

Käy katsomassa se tasoristeys. Jos siellä oli jo ennen tätä tapausta tapahtunut yksi onnettomuus, niin eikö ole aika selvää, että sen johdosta asetelmaan olisi pitänyt reagoida:

on täysin mahdollista asentaa tasoristeyksen kohtaan puomit, jotka laskeutuvat automaattisesti, kun juna lähestyy. Puomien yhteydessä on myös varoituskellot, jotka varoittavat lähestyvästä junasta.

Miksi tätä toimenpidettä ei oltu kohdennettu Skogbyhyn?

Vaikka varusmiehelle ei määrättäisi rangaistusta, on selvää, että jo tuomio itsessään on rangaistus. Varusmiehelle muodostuu rikosrekisteri. Hänestä tehdään rikollinen.

Tämä on mielestäni väärin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Tuomiot kaikissa tilanteissa, joissa ihmisiä menehtyy ovat ongelmallisia.

Yleisesti ottaen autolla aiheutetut kuolemat ovat kaikkein pienempiä tuomioita aiheuttavia tapauksia. Jotakin kummallista tässä on.

Jos juovuspäissään puukottaa kaverinsa hengiltä ja ei muista taphtuneesta mitään, niin silti aina seurauksena on vuosien linnatuomio ja korvausmaksut päälle.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000